Mikrofony YAMAHA YDF: špendlíky k lokomotivám
To máte písek, vápno, cement, cihly, tvárnice, překlady, krovy, latě, tašky, odpady, hřebíky, vruty, šrouby, dráty, dvojlinky, trojlinky, okapy, plechy, zemnící drát, elektroměr, pojistky, hromosvod, krabice pod vypínače, krabice odbočné, krovy, tašky, žebřík, lana, kladky, závory, háky, skoby, cepíny, závory!
Ano, samozřejmě jsem si vědom že jsem popletl dialogy ze dvou různých scén, byť, pravda, stejných autorů, ale výčet těch všech věcí mi poměrně přesně připomíná současný směr vývoje portfolia firmy Yamaha a jejich přidružených značek. V Japonsku, a dneska už nejen tam, se zjevně snaží pokrýt nabídkou svých výrobků kompletní potřeby muzikantů a také zvukařů, realizujících koncertní vystoupení – slovy klasika by se dalo by se říci „od špendlíku po lokomotivu“. Abych své přirovnání vysvětlil: silné lokomotivy japonský průmyslový gigant vyrábí pod značkou NEXO, stejně jako zesilovače k nim. Koleje představují dnes již výhradně digitální mixy vlastní značky, a potřebnou bižuterii najdete pod značkami Steinberg, Line6, Ampeg, a samozřejmě opět YAMAHA.
Zatímco pomyslných lokomotiv, kolejí a vagonů má firma Yamaha v portfoliu již mnoho let poměrně dost, špendlíky, vhodné pro koncertování na světových pódiích, jí ovšem chybí. Tedy chyběly… až do letošního května, kdy byla uvedena řada YDM (bystřejší už tuší význam zkratky: Yamahácké Dynamické Mikrofony).
Klíčovým znakem je zde písmeno D – Dynamický. Oba nové modely mikrofonů Yamaha jsou totiž vybaveny dynamickou vložkou: YDM 505 kardioidní a sesterský YDM 707 superkardioidní. Firma tak následuje tradiční přístup většiny výrobců kdy ve stejné řadě zpravidla nabízí obě nejoblíbenější varianty směrovosti. Zajímavé je, že na hyperkardioidní směrovost se v dnešní době moc nesází a mnoho firem, které vyrábějí dynamické mikrofony s touto užší směrovostí, nenajdete. Tradice se zde uchovala i co se týče designu a uložení samotného snímacího elementu. Oba modely používají osvědčený pneumatický systém odpružení a vložka samotná vykazuje mnoho prvků osvědčené konstrukce, vyvinuté mikrofonní laboratoří v Tchaj-čungu.
Design
Elegance na člověka dýchne hned po vybalení z papírové krabice. Povedenému designu YDM 707 dominuje matně černé tělo s jemným saténovým odleskem, které je osazeno kontrastně chromovými prvky v podobě firemního kulatého loga se třemi ladičkami, kroužkem na závitu mezi mřížkou a tělem mikrofonu a nakonec elegantním kroužkem osazení XLR konektoru s typovým označením a sériovým číslem. Design sesterské YDM 505 je sice o poznání víc strohý, na eleganci mu to ale ani v nejmenším neubírá. I tady najdeme stříbrný kroužek a logo už je jenom natištěné, provedení těla je ale v tmavé metalické šedi (připomíná mi Beyer TGV70, nebo notebooky ThinkBook) a celkově působí velmi pěkně. Mimochodem přijde mi zajímavé, kolik firem si poslední dobou oblíbilo vložený mezikroužek pod mikrofonní grill (mřížku). Zajímalo by mě, zda se jedná jen o zajímavý designový prvek, nebo zda má tento kroužek i nějaké praktické využití (například tím, že zvětšuje mezeru mezi mřížkou a vložkou čímž, by mohl snižovat vliv proximity efektu… ale to při jeho tloušťce zhruba 1mm asi nebude hrát významnou roli). Tvarem jsou oba mikrofony identické a je to tvar povedený – oba dobře padnou do ruky (tedy alespoň do té mojí a do rukou mých testujících subjektů) a i jejich hmotnost je tak akorát aby mikrofonu dodala vážnost na jedné straně a aby si zpěvačka po čtvrtém setu nestěžovala, že jí umdlévá ruka na straně druhé. Design tedy rozhodně povedený.
Po nahlédnutí do útrob mikrofonů (za nutné asistence šroubováku) zjistíme, že mikrofony žádné útroby prakticky nemají. Veškerá elektronika (rozuměj HPF obvod) je zda řešená pasivně (což je u dynamických mikrofonů běžné) a je součástí samotné vložky (to už tak běžné není, ačkoliv výjimečné také ne). To znamená, že od vložky vede interní kabeláž přímo na výstupní XLR. Mimochodem, vlastní konektor je u obou mikrofonů z dílny firmy Rean Connectors a jeho nože jsou v pozlaceném provedení, je tedy pravděpodobné, že nebudou oxidovat. Když už jsme v odstavci věnujícímu se designu, jistě stojí za zmínku, že společnost Yamaha vyrábí i bílou verzi mikrofonu YDM707-W (pravděpodobně pro použití na svatbách či bohoslužbách) a že je k dispozici i verze osazená posuvným vypínačem.
Příslušenství
Pěkným designem oplývá také držák mikrofonu a musím ocenit, že zatímco většina výrobců u svých levných mikrofonů používá OEM držáky některé z čínských firem, Yamaha šla zde cestou vlastního vývoje a vyvinula pro své mikrofony držák velmi povedený. To je nicméně spolu s koženkovým pouzdrem a závitovou redukcí prakticky jediné příslušenství, které u mikrofonu najdete, u této kategorie se totiž nepředpokládá že byste nebyli vybaveni XLR kabely a víc k úspěšnému používání mikrofonu není třeba (ačkoliv třeba winčuce by se jistě hodila, že).
Měření a testování
Orientační měření obou mikrofonů můžete vidět na dvou následujících obrázcích. Prosím berte na vědomí, že moje metoda měření je validní pouze do cca 4kHz, neboť nad tímto kmitočtem už není možné umístit referenční a měřenou vložku na stejné místo vzhledem ke zmenšující se vlnové délce. Zdvih na 7kHz je tak pravděpodobně způsoben zkreslením (odrazem zvuku o plochu rezonátoru na čele vložky měřeného mikrofonu zpět do před ní umístěného referenčního mikrofonu), tak jej prosím neberte příliš v potaz. I tak má toto srovnávací měření myslím poměrně slušnou vypovídací hodnotu zejména co se týče míry útlumu mimo osu. Najdete na něm odezvu v ose (nejvýraznější barva) a odezvy mimo osu (viz popisy u obrázků).
Testy „na ucho“ ve zkušebně našeho kulturáku ukázaly, že výrobce mikrofonních vložek má velmi pěkně zvládnuté odpružení, takže míra přenosu mechanického hluku (handling noise) je u těchto mikrofonů minimální. V další fázi jsem se snažil srovnávat s dostupnými mikrofony stejné kategorie a směrovosti a řádně tak otestovat odolnost mikrofonů vůči zpětné vazbě. Už tento test ukázal, že na rozdíl od výtečné YDM 707 která si mezi superkaridoidami vedla velice dobře, karidoidní YDM 505 se ukázala jako spíše průměrná, ačkoliv pro můj odposlech i tak více než dostatečná (mám vcelku silný hlas a mikrofon držím „na kontakt“). Tento závěr jsem si potvrdil ostatně i v dalším odstavci.
Zvuk a praxe
Co by to bylo za recenzi mikrofonu kdybychom se v ní nezmínili o zvuku. Oba mikrofony jsem měl možnost otestovat na třech koncertech různých stylů do folkrockové kapely s kompletní rytmikou přes bluegrassové trio až po školní besídku. Z YDM505 jsem byl trochu v rozpacích: ačkoliv je kardidoidní charakteristiky chovala se poněkud nevyzpytatelně pokud se zpěvák odklonil od mikrofonu, navíc ani její odolnost vazbě a přeslechům z okolí (mám na mysli hlavně bicí) mě nijak neoslnila a zvukovým charakterem mi nejvíc připomíná unylý projev AKG D5. Do méně hlasitých kapel či zkušeben to nicméně nemusí být špatný mikrofon a jeho zvukový charakter může být pro ostřejší hlasy i výhodou. Naopak při při práci se superkaridioidou YDM 707 jsem byl takřka jako doma, vyhovovala mi prakticky ve všem (hodně mi připomínala sE V7, nebo Austrian OD505). Barva zvuku tak akorát, pro sykavky středoevropana nijak zvlášť ostrá, přeslechů výrazně méně než u YDM505 a na práci s EQ reaguje dobře. Integrovaný HPF ořez by sice mohl být pro můj ranní hlas o něco níž, ale na žádné z testovacích akcí jsem neměl pocit, že by barvě něco chybělo a i můj ranní baryton nebyl problém dohnat jemným zásahem ekvalizéru. Kdybych tento odstavec měl shrnout do jedné věty napsal bych, že práce s YDM 707 se mi opravdu zamlouvala.
Cena a srovnání s konkurencí
Podle současných cen (YDM 707: 4190,- Kč a YDM 505: 2990,- Kč vč. DPH) je zjevné, že se YAMAHA pustila do bitky o přízeň zákazníků v té nejobsazenější, ale také logicky nejžádanější kategorii mikrofonů 2300,- až 4500,- Kč (vč. DPH). Soupeři ale také nejsou zrovna ořezávátka. V této kategorii soutěží:
AKG D7 (4190,- Kč), D5 (2290,- Kč)
Audix OM5 (3890,- Kč), OM2 (2190,- Kč)
Austrian Audio OD505 (5990,- Kč), OD303 (2090,- Kč)
Beyerynamic TGV50 (2899,- Kč)
Electro-Voice ND86 (3790,- Kč), ND76 (3300,- Kč), PL80 (2690,- Kč)
Rode M1 (2190,- Kč)
sE V7 (2490,- Kč), V3 (1750,- Kč)
Sennheiser e935 (3690,- Kč) a 845 (2190,- Kč)
… a ostatně i obligátní Shure SM58LC (2790,- Kč). Výsledek utkání vám bohužel nepovím, už kvůli tomu, že tenhle souboj se bude odehrávat znova a znova pokaždé, když si nějaká zpěvačka či zpěvák půjdou vybírat zpěvový mikrofon vhodný ke svému projevu a barvě hlasu. Čím jsem si ale zcela jist je, že YDM505 a zejména 707 se v pěveckém ringu určitě neztratí.
Závěr
„Koš na odpadky, vyskakovací!“
Ne nebojte se, tím nechci v žádném případě říct, že by nedávno uvedené mikrofony YAMAHA byly k vyhození, naopak! Superkarioidní model YDM 707 se vyloženě povedl a věřím, že i kardioidní YDM505 si u mě časem jistě také najde svého interpreta, kterému sedne k barvě hlasu a hudebnímu stylu. Do koše na odpadky tak poputují jen papírové a plastové části přepravních krabic, neboť oba mikrofony zůstávají s kamarády jiných značek a tvarů v mých mikrofonních policích (ano, plurál je tu ke smutku mé ženy namístě). Jistě už se těší jak si budou vyprávět o tom, co všechno zažily a jaké že to všechny koleje a dokonce lokomotivy, vyrábí jejich rodná fabrika.