RECENZE: Spirit Folio FX8

Tato recenze byla psána původně pro portál AudioNET.cz kde 31. května 2000 také vyšla. Omluvte prosím kvalitu obrázků poplatnou době vzniku recenze.

„Já jsem malej, ale šikovnej“, říká jedna z pohádkových postav ve známém Troškově filmu. Stejně okřídlenou větu by bez uzardění mohl generovat na svém MAIN MIX výstupu i náš dnešní host, Spirit Folio FX8. Spirit, dceřiná společnost známé anglické firmy Soundcraft, se zaměřila na výrobu malých a středních mixážních stolů pro univerzální použití, a právě jedním z nich je Folio FX8.

V nedávném článku o HDR systému Mackie HDR24/96 jsem se zmiňoval o často informativní hodnotě typového označení. U FX8 je tomu tak jen z poloviny, neboť označení je z části informující a z části mystifikující. Podle písmen FX (anglicky čtených jako „eFeX“ což je foneticky velice podobné se slovem „EFFECTS“) se dá odhadnout, že součástí stolu je i efektová jednotka. Ano, skutečně je tomu tak, a není to efekt ledajaký, ale k tomu se ještě dostaneme. Mystyfikujícím prvkem je zde číslice osm (pro neznalé „8“), což není (jak bych alespoň já předpokládal) celkový počet vstupů, ale počet MIKROFONNÍCH vstupů. Tím se dostáváme k zevrubnému popisu tohoto šikovného prcka.

Na FX8 naleznete celkem 14 tahových potenciometrů (faderů, nebo správně česky tlumičů) a velké množství (nechtějte po mně abych je počítal) otočných potenciometrů a přepínačů. Marně přemýšlím jaký zvolit vhodný systém pro popis jednotlivých částí stolu. Podle abecedy asi nepřipadá v úvahu, takže jej zkusím popsat kombinací systému „z leva do prava“ se systémem „podle cesty signálu“.

MONO VSTUPY:

Vstupní jednotka každého kanálu je vybavena standardem obvyklým ve vyšších třídách mixážních stolů. Signál z (fantomovým napájením napájeného) mikrofonu (XLR) nebo linky (6.3mm jack) můžete přímo odbočit např. do záznamového zařízení pomocí DIR (direct – 6.3mm jack) výstupu, a to buď před, nebo za faderem. Další z konektorů v této sekci nese náps INS a slouží k zařazení externího zařízení do signálové cesty (tedy k tzv. insertování). Ke vstupní jednotce patří ještě otočný potenciometr SENS, tedy nastavení vstupní citlivosti (ovládání je společné jak pro mikrofonní, tak pro linkový vstup). Tlačítko horní pásmové propusti (laděné na 100Hz se strmostí 18dB/okt.) už patří do sekce úpravy signálu, stejně jako následující čtyři otočné potenciometry klasického třípásmového parametrického ekvalizéru s jedním proměnným parametrem. Výšky a hloubky (HF/LF) jsou typu Shelving pevně laděné na frekvenci 12kHz resp. 80Hz. Středy (MID) jsou řešeny jako EQ typu Bell s frekvencí proměnnou mezi 250Hz a 6kHz a pevně nastaveným parametrem Q (quality) na hodnotu 1,5. Následuje sekce pomocných výstupů, lidově zvaných AUXy (auxiliary send). Krom vlastních dvou otočných potenciometrů ovládajících pomocné výstupy AUX 1 a AUX2 je tu ještě třetí, popsaný jako LEX FX POST. Právě pomocí tohoto potenciometru lze ovládat množství signálu odeslaného z příslušného kanálu do vstupu vestavěné efektové jednotky (o té později).

Na tomto místě mi dovolte malou odbočku ještě k pomocným výstupům AUX. („Takže to husitské hnutí …“.) AUX1 je pevně nastaven jako PRE FADER (pohybem faderu nelze měnit úroveň signálu v pomocném výstupu), kdežto AUX2 lze v sekci AUX MASTER přepínat mezi PRE a POST. Ale vraťme se k poslední části mono kanálu, kterou tvoří vlastní fader (tahový potenciometr o postivé délce 100mm), otočný potenciometr BAL a tři přepínače. Abych vás dlouho nenapínal, tak ovládací prvek s pápisem BAL slouží k umístění signálu (nástroje) z příslušného kanálu ve výsledné stereobázi (panorama) a vlastní fader jak známo k nastavení hlasitosti tohoto signálu. Přepínačem ON lze zapnout (a samozřejmě i vypnout) příslušný kanál, tlačítkem PFL (pre fader level – česky zvaný „čuchák“) lze přepnout indikátory do módu kdy levý z nich měří úroveň signálu před faderem (nutnost např. při nastavování citlivosti vstupu) a zároveň tak do monitorového výstupu poslat pouze signál z příslušného kanálu (kanálů). Konečně poslední tlačítko, MIX/SUB, slouží ke směrování signálu z kanálu buď do podskupiny (SUBGROUP) nebo do vlastního výstupu (MAIN MIX).

fx81

STEREO VSTUPY:

Jak jsem již předeslal FX8 má pět stereo svtupů. Dva z nich jsou podobně jako mono vstupy na vlastních faderech (11/12 a 15/16), další dva jsou ovládány pouze jedním otočným potenciometrem (9/10 a 13/14) a poslední je vstup 2-TK (two track) pro návrat ze záznamového zařízení. Vzhledem k tomu, že u posledních třech jmenovaných kromě ovládání úrovně (LEVEL) a přiřazování výstupům (MIX/SUB) nenajdeme nic moc zajímavého pojďme se podívat na stereo vstupy 11/12 a 15/16.

Vlastní sekci (fader, BAL, ON, přiřazování do výstupů MIX/SUB, PFL) i sekci pomocných výstupů (AUX1, AUX2, LEX FX) mají naprosto totožnou s mono vstupy. Malé rozdíly jsou v nastavení citlivosti vstupu (cejchování od 0 do 22dB) a podstatné rozdíly jsou v korekční sekci (ekvalizéru). Oproti mono kanálu zde z pochopitelných důvodů chybí přepínač horní propusti, také vlastní ekvalizér je jednodušší, pouze dvoupásmový (chybí střední pásmo MID). Výšky i basy (HF i LF) jsou typu Shelving se stejnými parametry jako u mono kanálu (tedy i se stejným rozsahem +/- 15dB).

PODSKUPINA A MAIN MIX VÝSTUP:

Spirit FX8 je vybaven jednou podskupinou, která má buď vlastní výstupy (pár 6,3mm jacků) a nebo je routovatelá do hlavního (MAIN MIX) výstupu. Pokud nevíte k čemu je podskupina dobrá pak vězte, že pomocí podskupiny můžete např. bicí sadu (snímanou pěti mikrofony nasměrovanými do podskupiny) ovládat fadery podskupiny (tedy bez nutnosti měnit pozici pěti faderů). Obdobně lze podskupiny využít na sbory (background vocal) dechové či smyčcové sekce apod. Krom vlastního MAIN MIX výstupu nám FX8 dává k dispozici ještě MONO SUM výstup, tedy součet stereofonního signálu z MAIN MIX do jednoho MONO výstupu se samostatnou regulací hlasitosti. Toho lze využít zejména při „živém“ ozvučování např. na tzv. cluster (centrální shluk reprosoustav – jak tomu bylo např. při ozvučování muzikálu Dracula) nebo pro ozvučení zákulisí ev. prostoru mimo poslechový sál. MONITOR výstup se od MAIN MIX výstupu liší tím, že jednak má vlastní regulaci hlasitosti, ale hlavně že reaguje na stisknutí tlačítka PFL (poslech pouze vybraného kanálu).

Nyní se konečně dostáváme k nejzajímavější a dlouho slibované sekci, jíž je:

fx82

DSP – efektová jednotka:

V úvodu jsem psal, že efektová jednotka Folia FX8 není jen tak ledajaká. Tím jsem samozřejmě měl na mysli, že jejím srdcem je Lexichip legendární americké firmy Lexicon. Je trochu s podivem, že se firma Soundcraft nespojila s některým z partnerů společnosti Harman International k níž patří, nicméně spolupráce s firmou Lexicon je počinem jistě záslužným. Každý ze šestnácti stereo efektů má dva proměnné parametry které se ovládají stisknutím tlačítka příslušného parametru a otáčením nekonečného potenciometru. Stupnice kruhu LED diod kolem potenciometru ukazuje nastavení příslušného parametru (podobně jako na Spirit Digital 328). Šestnáct předvoleb zahrnuje všechny základní efekty jako jsou reverb, hall, plate, room, chamber chorus a jejich kombinace (např. chorus+reverb, delay+bright plate, echo+plate apod.). Výstup z efektové jednotky lze routovat jak do MAIN MIX tak do SUBGROUP výstupu, a dokonce pomocí otočných potenciometrů i do AUX sběrnic.

KONEKTORY:

Jak se stalo bezmála normou všech osm mikrofonních vstupů je osazeno XLR (cannon) konektory, linkové mono vstupy 6,3mm jacky, linkové stereo vstupy 9/10 a 13/14 RCA (cinch) a stejně tak i vstup 2-TK. Inserty, přímé výstupy (direct), monitorové, aux, subgroup a main mix výstupy jsou osazeny rovněž plastovými jack konektory o velikosti 6,3mm (1/4 inch.).

POUŽITÍ A ZVUK:

Jeden z důvodů proč jsem si pro recenzi vybral tento mixážní stůl je ten, že s ním mám velmi bobré zkušenosti v malé režii našeho nahrávacího studia. Tam slouží pro MIDI přípravu (aranže) a jako poslech pro mastering (přes 2-TK vstup) téměř rok, často v náročných bojových podmínkách (časté nájezdy silných kuřáků), a zatím bez nejmenšího problému. Stejně tak když se na mně obrátil kolega s potřebou mixážního stolu pro malou bluegrassovou kapelu doporučil jsem mu (a jak jsem se později dozvěděl i další dva odborníci nezávidsle na mně) Spirit Folio FX8. Obdobně to dopadlo když se jiný kolega sháněl po mixu pro domácí studio. Největším důvodem pro napsání této recenze pak pro mě bylo, že všichni výše uvedení jsou se svojí volbou (na moje doporučení) naprosto spokojení. Folio FX8 je totiž takový malý všeuměl. Malý, ale šikovný. Vybavením je v této třídě (v některých ohledech) téměř až nadstandard (direct outy, inserty, 100mm fadery), implementovaný efektový procesor z dílny Lexiconu jen zvyšuje atraktivitu a univerzálnost tohoto stolu. Další věc je cena která vůbec není nijak závratná (až někdy žasnu za jak málo peněz se dá lecjaké vybavení sehnat). I zvukově se FX8 projevuje poměrně věrně a neutrálně, snad jen trochu mi nesednou nízko laděné korekční filtry basů (LF), ale nejspíš jde jen o zvyk. Každopádně po zhodnocení všech pro, a až po hříchu málo proti, nelze Spirit (by Soundcraft) než doporučit vaší pozornosti.

Napsat komentář