dbx DJDI – pasivní stereofonní DI box

Historie stereofonního pasivního DI boxu DJDI se pod značkou DBX začala psát na den přesně 22.1. 2015, kdy skupina Harman ze strategických důvodů odkoupila tehdy populární (zejména cenově) australskou značku SM Pro Audio. Většina původních produktů této australské firmy původem z Melbourne, byla reinkarnována pod další značky skupiny Harman jako jsou JBL (poslechové kontroléry M-PATCH) či DBX, a právě takový osud potkal i DJDI. Mimochodem, také ve vás ten název evokuje renomované DI boxy jiného výrobce? Náhoda?

 

Když už jsme těch drbů: důvodem pro zmiňovanou strategickou „akvizici“ byl nesporně tehdy velmi slibně se rozvíjející projekt rackových digitálních mixů, které v portfoliu značky Soundcraft doposud chyběly. Vývojáři firmy SM Pro měli skvělý nápad na kompaktní provedení mixu doplněné o WiFi rozhraní a webserver, díky kterému bylo možné funkce pultu ovládat prakticky z jakéhokoliv zařízení (tablet, mobil, stolní PC, stolní Apple) pomocí webového prohlížeče. Tahle myšlenka firmu Harman zjevně natolik zaujala, že se rozhodla vývoj i s firmou koupit a zařadit tyto malé mixy pod vlastní značku Soundcraft, kam se velmi dobře hodily. Původní modely SM Pro uMiX12 a uMiX24 tak po doplnění o pár vychytávek (loga dbx a Lexicon) a dochytání ovládacího software (který byl v době SM Pro poměrně nestabilní) dostaly označení Soundcraft Ui12 / Ui24 a tak je známe dodnes. Nechme ale klepy pavlačovým tetám, a vraťme se ale k předmětu dnešní rozborky.

Původní provedení DJDI od firmy SM Pro audio

 

DBX model DJDI je pasivní oddělovací DI box s ovládáním útlumu (jednoduše dvojitý potenciometr) určený pro připojení linkových signálů do mikrofonních vstupů (600 ohm). Záměrně zdůrazňuji „do mikrofonních vstupů“, protože připojíte-li výstup tohoto DI boxu do linkového vstupu, namísto mikrofonního, zjistíte, že se vám zatraceně nedostává signálové úrovně a musíte vstup enormě zesilovat například digi-trimem (na digi pultech samozřejmě) či funkcí GAINmkUP. Ano,  správně tušíte, že tady ze mně mluví osobní zkušenost 😉 . Tedy, pokud chcete mít klid, používejte tento DI box výhradně na silné linkové zdroje signálu (klávesy, gramce s předzesilovačem, CD přehrávače, počítače, mobily atp.) a připojujte jej do mikrofonních vstupů svého mixážního pultu.

 

 

V útrobách tohoto sympaticky vypadajícího drobečka to vypadá celkem jednoduše: nesymetrické vstupní TRS (jack 6,3mm) konektory (jsou sice třípólové, ale na desce plošných spojů jsou stejně znesymetrizované), dvojitý potenciometr s útlumem pro oba kanály, oddělovací a symetrizační trafo pro každý kanál a výstupní XLR svorky (samec samozřejmě) s odepínatelnou zemí. Krabička je přiměřeně pevná a líbí se mi i její přesah na každé straně, který chrání ovládací prvky (odzemňovací přepínač a ovladač útlumu) před mechanickým poškozením. Použití potenciometru pro útlum je poněkud neobvyklé (drtivá většina DI boxů na trhu používá přepínací dvou či tří stupňový PAD řešený odporovým můstkem) a jen podtrhuje stereofonní povahu DJDI, neboť útlum se nastavuje zároveň, stejně pro oba kanály.

 

 

Protože tak jako mikrofon stojí a padá s použitou mikrofonní vložkou pasivní DI box stojí na kvalitě použitého trafa, pokoušel jsem se dohledat výrobce podle označení na horní části (vyfotit jej bylo trochu krkolomné, ale povedlo se), bohužel jsem pod tímto číslem nenašel zhola nic. Nicméně, i z fotek je vidět, že samotné použité trafo nemá vnější stínění (lepší trafa mívají kryt z permalloy slitiny), což ale v této cenové relaci snad ani nemůžeme čekat. Co mě ale překvapuje, že jako u mnohých laciných konkurentů (například ART) je trafo upevněno pouze v plošném spoji a nijak se neopírá horní stranou o víko krabičky. Vzhledem k jeho hmotnosti to není zrovna šikovné řešení a u zařízení, které často v kejsu vozíte po D1 se to může docela vymstít: pájené spoje se vyklepou a ztratí kontakt, či v extrémním případě trafo z plošňáku upadne (což je překvapivě bolest i některých dražších konkurentů renomované značky původem z Kanady). Český kutil se samolepicí výplňovou pěnou si ale jistě rychle poradí.

 

 

Líbí se mi, že vstupní TRS a výstupní XLR konektory jsou přišroubovány ke kovové chassis, takže tady nejspíš nehrozí jejich „vyvaklání“ opakovaným používáním, jaké známe z některých konkurenčních modelů i (dříve) renomovaných značek. Na druhou stranu plošný spoj drží ve vzduchu právě na přívodních nožkách konektorů, což moje nadšení zase vrací zpět na zem (navíc těžká trafa jsou uprostřed a tvoří tak krásný hmotný bod na kmitající soustavě PCB).

 

 

Jsme v rubrice „AudioINSIDER“ ve které zvukařská zařízení pouze pitváme, a tak po mě vedle pořízených fotek nechtějte obsáhlejší recenzi či nedej Bože měření. Myslím ale, že z pořízených fotek si celkem dokážete udělat vlastní obrázek. Za sebe si myslím, že pro spoustu aplikací je DJDI šikovný pracant a pokud víte jak a na co jej správně použít udělá jistě dobrou službu. Vy, kteří máte vyšší nároku na kvalitu a zpracování, si vždy můžete připlatit za některý po všech stránkách do dokonalosti dotažený superkvalitní DI box více či méně renomované značky, že?

.

Další fotky, které se nevešly

 

 

Napsat komentář