Snímání bubnů zevnitř? Ale prosím…
Nedávno se na jednom internetovém zvukařském fóru objevil zajímavý dotaz na možnost snímání bicích „zevnitř“, tedy mikrofony vestavěnými uvnitř jednotlivých bubnů. To, uznejte sami, není zrovna konvenční metoda, nicméně je to zajímavý nápad. Navzdory varování od kolegů, kteří v tomto směru již dříve experimentovali, a s vědomím, že na tento experiment mám vhodné prostředky i motiv, jsem se rozhodl metodu snímání zevnitř vyzkoušet. Zbývalo jen najít vhodnou bubenickou oběť. Náhoda tomu chtěla že mi osud přihrál do cesty k podobným špatnostem naladěného severského bubeníka Jirku Janduru, a tak jsem nazul sněhové řetězy (ten den napadl v Praze poprašek) a vyrazil za ním do hor nad Jabloncem.
Metoda
Abychom nemuseli rozebírat bubny a sundavat blány (Jirkova vstřícnost ke „špatnostem“ přecijen má své hranice), rozhodl jsem se využít miniaturní mikrofony, které se svými malými rozměry bylo možné prostrčit větracím otvorem (air-hole) a pomocí pevného měděného drátu a kousku gaffy dočasně upevnit na korpus bubnu (ještě že Sonor má air-hole opatřenou pevným štítkem). Tento osvědčený trik jsem v minulosti několikrát s úspěchem použil na zavřený gastro-kopák kamaráda Pialy a vždy s překvapivě dobrým výsledkem (samozřejmě po zásahu ekvalizérem). Použité subminiaturní a miniaturní mikrofony váží jen pár gramů, takže je gaffou zajištěný nosný drát bez problémů udržel na svém místě zhruba v prostřed bubnu. Rád bych Vám na tomto místě napsal „jak vidíte na přiložené fotografii“, ale miniaturní mikrofony jsou tak malinké, že se mi příliš nedařilo je pro vás vyfotit (navíc na bubínku byla neprůhledná kevlarová blána, takže tam to nešlo vůbec).
Nerad bych upíral Cimrmanovi jeho zásluhy na zkoumání slepých uliček, ale myslím, že jsme se s Jirkou úsilí našeho česko-rakouského velikána určitě přinejmenším velmi přiblížili. Ostatně natočili jsme pro vás také zvukové ukázky, takže posuďte sami:
Bubínek neboli snare
Rytmus je hraný postupně různými druhy paliček, špejlemi a nakonec štětkami, stopa je zakončena ráfkem. Všimněte si, že to prakticky nepoznáte, rozdíl ve zvuku je minimální.
Stejný bubínek při klasickém snímání „shora“ (použitý mikrofon EV ND46)
Přechody a kotel, respektive tomy a floortom
Na začátku tak jak bylo nahráno „na rovno“, ve druhém opakování zpracováno gatem, kompresorem a EQ. Zajímavý zvuk plážového míče, co řikáte?
Jaká tedy bude napříště má odpověď na otázku „Daly by se bicí snímat zevnitř?“? Samozřejmě že daly… ale výsledek je, eufemismem řečeno, hodně kreativní.