Schertler Arthur: Modulární studiový mix
Mám pocit, že malé mixy mají za poslední roky dost pokaženou pověst. Neustálý tlak na cenu pro „malé“ aplikace dohnal výrobce bez ohledu na značku do situace kdy ve svých konstrukcích používají co možná nejlevnější součástky aby vyhověli požadavku zákazníků na co možná nejlacinější leč funkční zařízení. Jako bych ještě stále slyšel tisíckrát opakované „na to naše zvučení…“. Asi vám nemusím vyprávět, že takovýto začarovaný kruh ssebou kromě záplavy malých mixů laciné konstrukce nese s tím spojenou průměrnou kvalitu, problematickou spolehlivost a tím i v úvodu zmiňovanou zkaženou reputaci. Proti proudu této trhem vyslané spotřební tsunami se rozhodla vyplout švýcarská firma Schertler a výsledkem jejího snažení je Arthur.
Táta ARTHUR
Základní myšlenkou nejvyšší 48kanálové verze byla zjevně modularita. Do základního rámu si uživatel může naskládat prakticky co chce a jak chce. Na vstupní straně jsou výběr šavle s mikrofonním vstupem, plně vybavená šavle s jedním linkovým vstupem a dále pak sdružené šavle se stereofonním a čtyřmi linkovými vstupy (posledně jmenovaná je ovšem bez korekcí).
Na výstupní stranu výrobce nabízí moduly s pomocnými sběrnicemi AUX, podskupinové moduly SUBGROUP a samozřejmě i výstupní modul hlavní sběrnice L/R MASTER, opatřený symetrickými XLR, který lze doplnit o parametrický výstupní ekvalizér EQ MASTER. Unikátním počinem je doplňující modul SPRING kombinující skutečný mechanický pružinový hall s digitálními elektronickými obvody v zajímavou nabídku dozvukových a záznějových algoritmů (REVERB a DELAY). Ten lze mimochodem použít i mimo modulární platformu Arthur, tedy jako samostatnou dozvukovou jednotku.
Arthurek: PRIME
Schertler, tato italsko-švýcarská firma, u nás prakticky neznámá, ale představila začátkem roku na výstavě NAMM Show v Anaheimu také nemodulární mixy od koncepce Arthura odvozené, chtěje tak napravit v úvodu zmiňovanou pošramocenou pověst. Nová řada dostala jméno PRIME a zatím zahrnuje celkem tři modely: Třináctivstupý PRIME13 (7x mikrofonní vstup a 3x linkový stereo), PRIME9 (5x mic a 2x stereo) a nejmenší model PRIME5 (3x mic a 1 stereo). Podle výrobce jsou malé mixy řady PRIME vyráběny se stejnou pečlivostí a podle stejných kvalitativních kritérií jako modulární 48 kanálová verze a když se podíváte na krásné provedení s dřevěnými bočnicemi docela bych tomu věřil. Pro zachování puncu modularity i tady si při objednání můžete vybrat doplňkové náhradní díly (zdroj, hmatníky knoflíků a faderů).
Jakkoliv malé pulty Arthur PRIME vypadají jako zajímavý počin (ostatně proto vám o nich na FADER.cz píšu) při pohledu na jejich fotografie mě (aniž bych měl dělal ambice recenzovat podle obrázku) napadá jedna výtka: sice chápu důvody konstruktéra, ale napájení provedené konektorem přímo na horní části panelu mi přijde poněkud nešťastné (kdyby byl napájecí konektor alespoň úhlový, že). Přesto je to nejspíš do studia funkční řešení, takže bych malé Arthurky rozhodně už zezačátku nechtěl nijak zatracovat, ostatně najde-li se na straně výrobce vůle zapůjčit nám tento malý mixážní pult na recenzi, rád si svůj zbrklý dojem opravím.